Tvinnarevägen 3, 437 34 LINDOME
info@tandlakaremehdisedigh.se

En ren mun är en frisk mun

Så håller du tänderna rena

Med goda vanor och bra skötsel kan man hålla tänderna friska hela livet. Genom att gå till tandläkare eller tandhygienist regelbundet kan du få kontroll över hur tänderna och tandköttet mår.

Att hålla tänderna rena handlar om att varje dag få bort bakteriebeläggningar. Bakterier i munnen kan orsaka både hål i tänderna och tandköttsinflammation. Därför är det viktigt att såväl barn som vuxna borstar tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen, efter frukost och innan läggdags. Som vuxen behöver du också göra rent mellan tänderna med hjälp av tandtråd, tandstickor eller mellanrumsborstar, helst en gång om dagen.

TANDBORSTE

En bra tandborste ska vara mjuk och tät och ha ett greppvänligt skaft. På apotek och på många tandkliniker går det att köpa specialtandborstar som borstar flera ytor samtidigt. Det krävs en speciell teknik för att de ska vara effektiva. Du får råd av tandvårdspersonal om hur du kan göra.

En elektrisk tandborste är ett alternativ till vanliga tandborstar. De finns i många olika modeller. Det har visat sig att en eltandborste gör det lättare att hålla tänderna rena, men det är viktigt att komma ihåg att en eltandborste inte är någon genväg. Du måste fortfarande vara noggrann när du borstar dina tänder.

Använd en tandkräm med fluor

Det finns en stor mängd olika typer av tandkräm på apotek och ute i handeln. Vilket märke du väljer har inte så stor betydelse. Det viktigaste är att du väljer en tandkräm som innehåller fluor och som du tycker smakar bra. Fluor är ett naturligt ämne som stärker tänderna. Fluor tränger in i tandytan, framför allt på de ställen där det finns början till hål.
Mängden fluor varierar i olika tandkrämer, för att förebygga karies ska tandkrämen innehålla minst 1000 ppm fluor men ännu hellre 1500 ppm.

TANDTRÅD

Tandtråd är ett bra hjälpmedel för att rengöra mellan tänderna. Tandtråden är smal nog att göra rent även där det är trångt. Den kan vara lite svår att styra i början, men med instruktion och träning kan man lära sig tekniken. Tandtråd kan vara rund, platt, vaxad eller ovaxad. Den kan också ha en fluorbeläggning och finnas i smaker.

Tandråd kommer åt där det är trångt

Det är bäst att använda tandtråd före tandborstningen om du väljer att göra all rengöring på en gång. Då kan de bakterier som rivits loss mellan tänderna borstas bort och fluoren i tandkrämen får ligga kvar mellan tänderna efter borstningen.

För den som tycker att det är svårt att komma åt då tandtråden hålls med händerna är tandtrådshållare ett bra hjälpmedel. Hållaren passar till all sorts tandtråd. Det finns även hållare för engångsbruk där tråden redan är monterad.

TANDSTICKA & MELLANRUMSBORSTE

Trekantig tandsticka är bäst

Så här används tandstickan:
 – Basen på stickan ska vändas mot tandköttet.
 – För in tandstickan mellan tänderna, vid tandköttet.
 – För tandstickan fram och tillbaka några gånger.
 – Ibland kan man behöva vinkla stickan lite för att få kontakt med en större del av tandytan. Försök inte trycka in en sticka mellan tänderna om det känns för trångt.

Mellanrumsboste bra för glesa tänder

Mellanrumsborstar är bra om du har stora mellanrum mellan tänderna eller har en tandbrygga. Du ska aldrig tvinga igenom en mellanrumsborste om det är för trångt mellan tänderna, utan byt då till en smalare borste. Genom att doppa borsten i fluorgel före användningen kan rengöringen bli ännu mer effektiv. Det är viktigt att prova ut rätt teknik och rätt storlek på borsten tillsammans med tandvårdspersonal.

MUNSKÖLJ

Det finns en rad olika typer av munsköljningsmedel på marknaden. De innehåller ofta starka smakämnen som tillfälligt kan dölja dålig andedräkt. Men de har mycket begränsad effekt på munhälsan och hjälper inte till att göra rent. Endast de vätskor som innehåller fluor i tillräcklig mängd eller bakteriedödande medel har effekt. Använder du munsköljningsmedel direkt efter tandborstning bör det   innehålla 0,2% NaF, annars tar du bort det fluorskydd tandkrämen ger vid borstning.

Klorhexidin är ett medel som har bakteriedödande effekt och som förhindrar uppkomsten av nya bakteriebeläggningar. Medlet används oftast i samband med operationer i munnen eller efter tand- och käkskador när man har svårt att borsta tänderna. Vätskan gurglas runt i munnen cirka en minut morgon och kväll. Klorhexidin ska inte användas samtidigt med tandkräm som innehåller skummedel. Klorhexidinets effekt minskas av tandkrämens skummedel. Vänta en halvtimma mellan sköljning och eventuell tandborstning, eller använd en tandkräm utan skummedel. Klorhexidin kan ge bruna missfärgningar på tänderna och tungan vid längre tids användning. De missfärgningar du själv inte kan borsta bort kan poleras bort hos tandvården. Klorhexidin kan förändra smaksinnet och bör därför inte användas mer än cirka 14 dagar i följd om inte en tandläkare eller läkare rekommenderar annat.